Välkommen
     
SELECT * FROM [saxmeny] WHERE ([toppkategorin] = 0 AND [levelfaltet] = 1 OR [levelfaltet] = 2 AND [toppkategorin] = 161)
Program
Press
Turneer
Kontakt
Nyhetsbrev
CD
English
- Program
- Turnéer
- CD
- Press
- Nyhetsbrev
- Kontakt
- English
Se och lyssna
Kontra

Sök


Aktuellt
Youtube och Soundcloud
Boliviaturné
Hedersmedlemmar i FST
 

Jörgen Pettersson & Håkan Lidbo


 

"Brevet" is a collaboration between Jörgen Pettersson, one of the most respected saxophone players in contemporary music and Håkan Lidbo. The album is built around the recordings from one afternoon of improvisations. The unique percussive and textural sounds from Jörgen's saxophones filtered, edited and manipulated through Håkan's electronics.

Håkan Lidbo has released more than 250 records on labels all over the World. Musically stretching from obscure sonic experiments to straight up pop on labels like Shitkatapult, Pokerflat, SKAM, Tommy Boy, Mille Plateaux, Force Inc, Fragile, Paper, Loaded, Skint, Plastic City, Frogman, Tigerbass, Mitek, Data Error , MNW,  Moon Harbour, Kant, Moody, Ministry Of Sound and many others.
He has produced and remixed artists like Fatboy Slim,  Depeche Mode, Yello, Kool Keith, Trentemøller, Gravitonas, Fever Ray, Jonna Lee, Sophie Ellis Bexter, Andreas Tilliander, Ennio Morricone, Ludwig Van Beethoven, Karl-Heinz Stockhausen, Martha And The Muffins, Si Begg and many  others.
Håkan also hosts Ström, the electronica program on Swedish Radio and arranges the new electronic music festival Voltfestivalen.

Jörgen Pettersson has developed into one of Sweden´s most prominent soloists. He studied at the Conservatoire National de Bordeaux in France were he was awarded first price.
When returning to Sweden he became the first saxophone student ever to be awarded a Postgraduate Diploma and an Award for Excellence at the Royal College of Music in Stockholm.


Pettersson is a much sought-after soloist but he also engages in chamber music. He is a member of Stockholm Saxophone Quartet, Ensemble Son and KammarensembleN, which focuses on new music. The growing interest in the special qualities of the saxophone as an instrument, and also in contemporary music, owes a lot to his technical skill and artistic temperament.

Numerous composers have written music dedicated to him. He has twice been awarded the Interpretor Price by Society of Swedish Composers.

Listen: 
http://soundcloud.com/j-rgenpettersson/brevet-del-3

http://soundcloud.com/j-rgenpettersson/brevet-del-6

Or

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kU_-zJl2NDw#!

Read more about the CD and the collaboration here:
http://hakanlidbo.com/archives/2248
www.jorgenpettersson.se
www.hakanlidbo.com

Recensioner

Av Magnus Nygren

[saxofontechno] Brevet är ett oväntat och lyckat möte mellan saxofonisten Jörgen Pettersson (Stockholms Saxophone Quartet) och elektronisten Håkan Lidbo (allt i allo inom den svenska elektroniska musiken). Till grund för skivan finns saxofonimprovisationer som Jörgen Pettersson spelade in en eftermiddag – improvisationer som Lidbo filtrerar, bearbetar och manipulerar. De båda kommer alltså inte bara från olika håll, deras arbetssätt skiljer sig dessutom radikalt från varandra. I mina öron är det dock Lidbo som i högre grad sätter ramarna för musiken. Självklart när det blir muterad hardcore house eller technorytmer, men också då musiken tar sig betydligt mer abstrakta former. Det är således mer electronica än nutida. Men det gör inget, även om det också hade varit intressant om det varit tvärtom. Jörgen Pettersson tar i vilket fall sin plats. I hans klanger finns en spännande strävhet, han töjer framgångsrikt på soundet och skapar en mängd spännande ljud. Vad som är originalljud och vad som är av Lidbo bearbetade ljud är inte alltid lätt att veta, något man inte heller behöver veta. I ”Brevet 3” når det så långt att saxofonklangerna blir de faktiska byggstenarna i den tunga technorytmen. Skivans åtta spår visar stor bredd, från småputtrande till anfallande bisvärmar, från djupa saxofonvrål till tunga beats, från suggestion till fysikalitet. Duon Jörgen Pettersson och Håkan Lidbo är utan tvekan ett riskprojekt, men det funkar riktigt bra.

http://www.soundofmusic.nu/recension/jörgen-pettersson-håkan-lidbo-brevet

Utdrag ur Sveriges Radios tablå inför radiokonserten Kammartronika där Håkan Lidbo och Jörgen Pettersson framträdde tillsammans för första gången:

”Postclassic - ett helt nyligen påhittat begrepp - försöker beskriva en av de intressantaste strömningarna inom samtida musik de senaste åren. Klassiskt skolade instrumentalister möter artister som gör elektronisk musik. Ofta är det flyktingströmmar som tvingar ihop kulturer som annars inte skulle mötas. Alla tusentals varianter av 1900-talets soul, pop och rock är ett resultat av att slavar hamnade i Nord- och Sydamerika. Men ibland är det den tekniska utvecklingen som banat vägen för ny musik. Saxofonen, elgitarren – eller som nu i vår tid - datorn. När ljudet av de akustiska instrumenten från den klassiska orkestern släpps in i datorerna och får dansa med electronicans ljudvärld kan resultatet bli fantastiskt.

Postclassic är elektronisk musik som inspireras av det romantiska och varma i den klassiska musiken. En musik som inte underskattar lyssnaren, som görs med samma höga konstnärliga ambitioner fast med all den frihet datorn erbjuder.

Vad är högt och lågt? Vad är fult och fint? Vad händer när musiker som övat på sitt instrument i 20 år möter laptop-artister som ibland inte ens kan spela något ”riktigt” instrument. Musiken postclassic ställer en rad viktiga frågor.”


       
 

 

  

 

Webbmaster: Martin Steisner.